Giclée

 


Veel mensen hebben graag kunst aan de wand. Slechts een enkeling kan zich een origineel schilderij veroorloven. Een Giclée reproductie vormt dan een mooi en betaalbaar alternatief. Een alternatief dat het gevoel en de uitstraling van het origineel perfect overbrengt. De Giclée’s worden gemaakt in een beperkte oplage, op canvas of fine art paper. Door het gebruik van kleurechte pigmenten behoudt de Giclée zijn kleur onder normale omstandigheden maar liefst 75 jaar. De ingelijste Giclée’s die u koopt bij Roesd - Giclée shop worden geleverd met een, door de kunstenaar gesigneerd certificaat van echtheid en zijn al verkrijgbaar vanaf € 90 euro. Het zijn kwaliteitsreproducties van Nederlandse realistische kunstenaars, die zowel artistiek als technisch tot de top behoren zoals Henk Helmantel, Erik van Ommen, Theo Onnes, Dinie Boogaart, Dorus Brekelmans, Juane Xue, Jan van Loon, Rein Pol en Marius van Dokkum. Bij kunstwinkel Roesd vindt u ruim 650 ingelijste Giclée’s. Bekijk hier de gehele collectie in onze webwinkel Giclée-Shop.

Giclée Facts

  • Betaalbaar
  • Hoogst mogelijke kwaliteit
  • Gevoel als van een origineel
  • Beperkte oplages, dus op = op
  • Met gesigneerd certificaat
  • Levenslang kleurbehoud
  • Keuze uit honderden kunstwerken
  • Van Nederlandse topkunstenaars

The Making of a Giclée

Het maken van een Giclée is een bijzonder proces dat Art Revisited als geen ander beheerst. Uitgeverij Art Revisited is in hetzelfde pand gevestigd als Roesd - Giclée Shop en gespecialiseerd in het maken van hoogwaardige kunstproducten zoals kunstkaarten, kalenders, kunstboeken en sinds 13 jaar hebben zij zich gespecialiseerd in het maken van Giclée reproducties. Kunst en kunde komen hierbij prachtig samen.

Fotografie
Voor het maken van een Giclée is allereerst een zeer nauwkeurige fotografische opname van het schilderij vereist. Dit gebeurt in een speciale fotostudio met een bijzondere digitale technische camera. De fotostudio is geheel zwart geschilderd, om storende kleurinvloeden te voorkomen. De kleuren die geregistreerd worden zijn alleen die van het schilderij. In deze ruime studio is het mogelijk met een ‘flexibele’ belichting de structuur van een schilderij zo te accentueren dat je de uiteindelijke Giclée als echt ervaart.

Studio camera.jpg

64 opnames voor één beeldbestand
De digitale technische camera waarmee de opname wordt gemaakt is van Zwitserse makelij. Hij heeft de grootst mogelijke opname-chip en een uiterst lichtgevoelige lens, waarmee ieder detail perfect kan worden gefotografeerd. Door gebruik te maken van een drietal extra mogelijkheden verhogen we de kwaliteit van de opname aanzienlijk.

  1. We leggen het schilderij in 4 delen vast. De opname-chip beweegt over de achterwand van de camera en maakt 4 opnames.
    Schilderij 4 delen.jpg
  2. Via filters worden de kleuren apart opgenomen. 1x rood, 1x blauw en 2x groen. Twee maal zoveel groen omdat ons oog de meeste beeldinformatie uit groen haalt.
    Fotografie rood.jpgFotografie blauw.jpgFotografie groen I.jpgFotografie groen II.jpg
       
  3. De kleur tussen de pixels wordt vastgelegd. Het beeld is opgebouwd uit beeldpunten, de zogenaamde pixels. Hiervan weten we de kleur en de helderheid. Om de kleur tussen deze pixels ook nog vast te leggen schuift het opname-element na de eerste opname, een halve pixel naar rechts, een halve naar beneden en een halve naar links. Hiermee wordt een pixel als het ware in 4 pixels geknipt. We krijgen zo een scherper beeld met weer 4x zoveel beeldinformatie. Het eindresultaat bestaat in totaal uit 4 x 4 x 4 = 64 opnames. Via een speciaal ontwikkeld computerprogramma wordt van deze 64 opnames één beeldbestand gemaakt met een omvang van maar liefst 300 tot 500MB. Dat is 100 tot 500 maal zo groot als het beeldbestand van een gemiddelde digitale camera!

Corrigeren
Het lijkt erop dat we nu een perfecte opname van het originele schilderij in handen hebben. Toch moet er nog veel gecorrigeerd worden, voordat we hiermee een Giclée kunnen maken. Dit is in de eerste plaats nodig omdat de camera anders ‘kijkt’ dan wij met onze ogen. De verschillende soorten verf die gebruikt worden, weerkaatsten op hun eigen, unieke wijze het licht. Hierdoor ontstaan verschillen. Olieverf reflecteert het licht anders dan bijvoorbeeld acrylverf. Dat komt vooral omdat olieverf vaak transparant is. Een schilderij in olieverf is altijd opgebouwd uit meerdere lagen. Een onderlaag zien wij met onze ogen er ‘doorheen schemeren’, anders dan hoe een camera dat registreert. Daardoor levert een camera vaak een ander beeld dan wij met onze ogen zien.

Beeldbewerking.jpg

Vergelijken met het origineel
Het corrigeren doen we in een speciale beeldbewerking studio. Hier wordt het schilderij vergeleken met de fotografische registratie zoals we die zien op het beeldscherm. Hierbij zijn drie dingen belangrijk; de belichting van het schilderij, het beeldscherm en de persoon aan de knoppen.

Het schilderij wordt onder een lichtbron geplaatst met normlicht en een optimale lichtspreiding. Normlicht is licht met een kleurtemperatuur van 5000º Kelvin. Hierbij is wit ook echt wit, en niet wat gelig (warm) of blauwig (koud). Ook de andere kleuren zijn precies zoals ze zijn.

Norm licht.jpgWarm licht.jpgKoud licht.jpg

 

Vervolgens moet het beeldscherm de juiste kleuren weergeven. Dit lijkt logisch, maar kijk bij een elektronicazaak eens naar tv’s of computerbeeldschermen. Hetzelfde beeld heeft op alle schermen iets (of totaal) andere kleuren. Het lijkt op Russische roulette als je een perfect beeld nodig hebt. We maken daarom gebruik van een te kalibreren of te ijken beeldscherm dat de kleuren precies weergeeft zoals ze werkelijk zijn. Het derde onmisbare element is de menselijke waarnemer met veel kennis en ervaring. Hij of zij moet de mogelijkheden van de computerprogramma’s goed benutten en de juiste keuzes maken. Je ziet een schilderij doordat er licht op weerkaatst en dat vergelijk je met een beeldscherm waar licht doorheen schijnt. Dit is van een ander karakter, zoals je een foto anders ervaart dan een dia. Bij het corrigeren moet je hier rekening mee houden.

Technische correctie
Op basis van meetgegevens worden correcties uitgevoerd. Een belangrijke referentie is de grijskaart die altijd mee wordt gefotografeerd. Met behulp hiervan kan de afbeelding neutraal gemaakt worden en het juiste contrast bepaald worden.  

Grijs- en kleurkaart.jpg

Optische correctie
Door goed te kijken naar details in het schilderij worden kleine nuances in kleur gecorrigeerd, daarvoor wordt ieder detail geïsoleerd beoordeeld. Het gaat uiteindelijk om de beleving van het schilderij.

Cosmetische correctie
In iedere opname zitten kleine storende elementen. Vaak stofjes en reflecties van het flitslicht. Deze oneffenheden moeten geretoucheerd worden, ze worden weg gestipt door ze de kleur van de omgeving te geven. Het beeld wordt hierdoor veel rustiger.

1 Opname.jpg2 Technische correctie.jpg3 Optische correctie.jpg4 Cosmetische correctie.jpg

 

Afdrukken
Als we na alle correcties het perfecte beeld hebben, maken we een proefdruk. Deze vergelijken we met het schilderij. Is de afdruk in alle opzichten gelijk aan het schilderij, dan is het beeldbestand klaar om als Giclée af te drukken. Dit doen we met een piëzo-printer op Fine Art Paper of Canvas. Deze printer werkt met elf (!) kleuren inkt. Dit zorgt voor een ongekend kleurbereik. De inkten zijn gemaakt met kleurechte pigmenten. De leverancier garandeert de kleuren 75 jaar! Daarom kunnen we met recht zeggen: “Een Giclée gaat een mensenleven lang mee”.

Afdrukken Giclée.jpg

Gesigneerd door de kunstenaar
De eerste afdruk van de nieuwe Giclée wordt aan de kunstenaar voorgelegd, die op zijn beurt de Giclée met het origineel vergelijkt. Als hij akkoord is spreken we het formaat van de Giclée en de maximale oplage af.
Vervolgens signeert de kunstenaar certificaten. Deze handtekening geeft aan dat hij de Giclée heeft goedgekeurd. Hij controleert daarmee tevens de oplage door net zoveel certificaten te ondertekenen als de oplage groot is. Voor de oplage geldt echt op = op. Een volgende oplage of uitbreiding zal er dus niet komen. Iedere Giclée is voorzien van een gesigneerd certificaat met daarop het nummer uit de oplage.

Controle kunstenaar.jpgSigneren certificaat.jpg

 

Mooi verhaal?
Uiteindelijk gaat het om de beleving van het schilderij. Diezelfde beleving wil je bij een reproductie ervaren. Met het hierboven beschreven Giclée productieproces heeft Art Revisited na een zoektocht van meer dan 20 jaar de perfecte reproductiemethode in handen.

Kijkje achter de schermen?
Regelmatig worden er Open Dagen georganiseerd door Art Revisited en Roesd u kunt dan aansluiten bij een groep voor een rondleiding. Er wordt getoond hoe van een schilderij een Giclée reproductie wordt gemaakt doormiddel van geavanceerde fotografie, beeldbewerking en printtechniek. Wanneer er weer een Open Dag gepland is kunt u vinden in de Agenda.
Ook is het mogelijk om met groepen op afspraak een Giclée experience bij ons te plannen waarbij de rondleiding gegeven wordt, meer informatie hierover vindt u op de pagina Groepen.